![]() |
Lodewijk XIV
penningen
door
Jean Mauger
De
uniformreeks van 1702 en 1723
Lodewijk XIV (1643 - 1715) oftewel de Zonnekoning was de eerste heerser welke
een uniforme reeks medailles liet slaan die de gebeurtenissen van zijn regering
markeerden. In feite produceerde hij in de loop van zijn lange regeerperiode
drie van dergelijke series en richtte hij een academie op speciaal om de
Latijnse legendes en klassieke beelden voor deze penningen te bedenken.
De grootste numismatische kunstenaars van die tijd graveerden de matrijzen voor
de voorzijde met zijn portret en voor de keerzijde werd benut om diverse
gebeurtenissen vast te leggen.
De academie selecteerde acht geschilderde portretten van de koning op
verschillende leeftijden, die werden getekend door Antoine Coypel en als
matrijzen op de voorzijde werden gegraveerd door Jean Mauger, die ook
verantwoordelijk was voor het graveren van veel van de keerzijden.
Portretten van Lodewijk XIV opeen volgende leeftijden gegraveerd voor de
voorzijden van de serie 1702 door Jean Mauger
![]() portret 1 |
![]() portret 2 |
![]() portret 3 |
![]() portret 4 |
![]() portret 5 |
![]() portret 6 |
![]() portret 7 |
![]() portret 8 |
De 286 medailles hebben een diameter van 41
mm en werden uitgegeven als een groep in 1702 samen met een luxe folio-volume
getiteld "Médailles sur les principaux événements du règne de Louis le Grand,
avec des explications historiques". Dit geïlustreerde naslagwerk beschrijft de
legendes en iconografie (pagina
263 Woerden).
In de volgende twee decennia werden enkele van de tegenslagen herzien, en in
1723 illustreerde een nieuwe catalogus de herziene medailles en de medailles die
voor de laatste jaren van de regering waren gemaakt (pagina
127 Woerden).
Voor
een verslag van de samenstelling van deze serie, zie Alan M. Stahl, "Ancient and
Modern in the Medallic Series of Louis XIV", The Medal, 67 (herfst, 2015),
4 -11.
De Munt van Parijs heeft van oudsher medailles opnieuw geslagen telkens wanneer
de voorraad van een bepaalde uitgifte uitgeput was. Van 1832-1841 werden
alleen in edelmetaal geslagen penningen voorzien van een kenmerk, namelijk een
antieke lamp. Daarna werd de naam van het metaal in de rand gestempeld. Een
medaille geslagen in 1702 is lastig te onderscheiden van een exemplaar geslagen
meer dan 130 jaar later, dus beide worden als "origineel" beschouwd, zelfs als
een latere afbeelding op de voorzijde werd gebruikt, die niet overeenkomt met de
leeftijd van de koning en de datum van de gebeurtenis.
Een historische opmerking, niet zonder eigenzinnigheid. Geschiedenis wordt
geschreven door de winnaars, tenzij je ze overleeft, iets wat de Zonnekoning
deed.
Paul Bosco vroeg eens aan Laurent Stefanini, de Franse diplomaat, numismaticus en
(vooral) klant, waarom de Fransen medailles maakten ter herdenking van verloren
veldslagen. Hij antwoordde: "Na verloop van tijd werden het
overwinningen".
![]() |